Biography/Biographe

Cynthia Beth Rubin began to experiment with digital media in the beginning of the 1980s, and the shift from painting to the electronic arts provided the impetus and the resources for a shift in the subject matter of her work.  Educated in painting in the era of abstract expressionism,  her recent work incorporates strong personal and historic references.

Cynthia-Beth Rubin a commencé à expérimenter avec des médias digitaux au début des années 1980. La transition de la peinture aux arts électroniques a fourni les moyens pour l'évolution des thèmes de son travail. Formée de la peintre dans l'erre de l'abstraction, son travaille maintenant incorpore des références historique et personnel fort.


Working with photographs as a point of departure, her animations, images, and inter-active works recall the cultural legacies of times and places beyond her personal experience, intertwined with references to her own life.

Travaillant avec des sources photographiques comme point de départ, ses animations, ses images fixes, et ses ouvres inter-actifs, rappellent les legs culturels des périodes et des lieux au delà de ses expériences personnelle, adaptée avec des références tirées de sa propre vécu.


Winner of the first award in New Media from the Connecticut Commission on the Arts, she was recently awarded this grant for a third time. Other awards and residencies include the New England Foundation for the Arts, Videochroniques in Marseilles, CYPRES in Aix-en-Provence, and the Memorial Foundation for Jewish Culture. She works independently and in collaboration, and most recently organized the Cultural Heritage Artists Project for the Orchard Street Shul in New Haven.

Bénéficiaire d une subvention de la première donation à une artiste en nouveaux médias par la Commission des Arts du Connecticut, Rubin a également reçu de nombreux autres prix, notamment des bourses de la Fondation commémorative de la culture juive , de la Fondation pour les arts de Nouvelle Angleterre, ainsi que des bourse accorde à d'artistes en résidences. Elle travaille indépendamment et en collaboration, et plus récemment a organisé un expo sur le patrimoine culturel "Cultural Heritage Artists Project for the Orchard Street Shul" à New Haven.


Her works have been in numerous exhibitions throughout North America and throughout the world.  She recent exhibitions include: the Jewish Museum in Prague, a two-person exhibition at the LaVall Gallery in Siberia, the New York Digital Salon, Pixxelpoint in Solvenia, ARCADE III (and II), and numerous editions of SIGGRAPH  (2006, 2005, 2004, 2003, 2002, 2001,1999,1995), and ISEA 2000 in Paris (and 1991, 1995, 1997).  She has also exhibited in Brazil, Australia, Canada, and France.  Her animation, les affinités recouvrées, produced in partnership with Vidéochroniques in Marseille, has been shown at numerous festivals world wide.


Ses créations ont été présentées dans des expositions à travers l'Amérique du Nord et dans le monde entier. Ses expositions récentes comprennent : le Musée Juif de Prague, une présentation en duo à la galerie de LeVall en Sibérie, le New York Digital Salon, Pixxelpoint en Slovénie, ARCADE III (et II, qui s'est ouvert en Angleterre et s’est rendu en Sibérie et en Biélorussie), plusieurs éditions de SIGGRAPH (2006, 2005, 2003, 2004, 2002, 2001,1999.1995), et ISEA 2000 à Paris (et ISEA 1991, 1995, 1997). Elle a aussi exposé au Brésil, en Australie, aux Pays-Bas, et au Canada, plusieurs expositions en France. Son animation les affinités recouvrées, réalisé avec Vidéochroniques à Marseille, était diffusé aux plusieurs festivals mondiales.

Rubin’s work has been written about in numerous publications: The Art of the Digital Age by Bruce Wands, and INA (Paris)  published a text describing her website Mémoires in an edition of the Dossiers de l’audiovisuel about web art, edited by Jean Segura. An extensive article on her work was written by Jef Trombeur  and published in Création Numérique in February 2001, with an accompanying CD.  Other articles and interviews have appeared in Russia, Korea, Japan, the Netherlands, France, Brazil, and the United Kingdon. Her work is described in detail in The Computer in the Visual Arts by Anne Morgan Spalter, and in the  Painter Wow! Book by Cher Threinen-Pendarvis.

Le travail de Rubin a été décrit dans de nombreuses publications: L'art à l'ère du numérique par Bruce Wands, et INA (Paris) a publié un texte décrivant le site web Mémoires  dans une édition des Dossiers de l’audiovisuel concernant les arts sur le web et édités par Jean Segura. Un vaste article sur son travail écrit par Jef Trombeur et un CD d'accompagnement ont été édités par Création Numérique en février 2001. D'autres articles ont paru en Russie, en Corée, au Japon, en Hollande, en France, au Brésil, et au Royaume-Uni. Son travail est décrit en détails dans The Computer in the Visual Arts par Anne Morgan Spalter, et dans le Painter Wow! Book par Cher Threinen-Pendarvis.

Rubin is a native of Rochester, NY and holds degrees from Antioch College and the Maryland Institute, College of Art (BA and MFA). She has been on the faculty of Frostburg State College, Connecticut College, and the University of Vermont, and currently teach part-time at the Rhode Island School of Design.  She is active in professional organizations such as ISEA and SIGGRAPH.

Rubin est née à Rochester, New York, et elle vit et travaille à New Haven, Connecticut. Rubin est diplômée de l'université d'Antioch et de l'institut d'art du Maryland (BA et MFA). Elle enseigne actuellement à temps partiel à la Rhode Island School of Design et fait partie d’ organismes professionnels tels qu'ISEA et SIGGRAPH.